Terug

Tips

Tips

College online geven, hoe doe ik dat? Hier vind je tips over allerlei aspecten van digitaal onderwijs.

Algemeen uitklapper, klik om te openen

  • Je hoeft je onderwijs niet één-op-één over te zetten. Denk vanuit de leerdoelen wat nodig is om de leerstof te begrijpen en verwerken.
  • Bedenk voor een cursus begint hoe recidivisten toegang moeten krijgen tot het digitaal onderwijs.

Communicatie en netiquette uitklapper, klik om te openen

Zet voorafgaand aan de start een dia op met de titel van de bijeenkomst en andere relevante informatie. Geef hierop ook aan hoe laat de bijeenkomst begint. Tip voor gevorderden: speel muziek af, bijv. via Spotify.

  • Communiceer vooraf en herhaal aan het begin van de meeting:
    • Het globale programma inclusief pauzes.
    • De netiquette wat betreft camera, microfoon en vragen stellen. Gebruik eventueel deze Powerpoint-template.
    • Laat studenten eventueel hun achtergrond vervagen om afleiding te voorkomen.

Technisch uitklapper, klik om te openen

  • Zet alle documenten alvast klaar op je bureaublad of in je taakbalk. Zodoende kun je tijdens de les gemakkelijk de benodigde documenten erbij pakken. Geef de documenten duidelijke titels zodat je in een oogopslag kan zien welk document je nodig hebt.
  • Zet programma’s met notificaties -zoals je mail- uit zodat die niet plotseling in beeld komen (zeker van belang als je ook je scherm deelt).
  • Zet je scherm op View all participants, zo zie je de hele groep. Mocht je de deelnemers niet goed kunnen zien, geef concreet aan wat je van ze zou willen (dichter bij licht zitten, een lamp aan doen, positie beeldscherm, etc.).
  • Zorg voor een rustige achtergrond zodra de camera aan gaat. Ga bijvoorbeeld voor een neutrale muur zitten. Of vervaag de achtergrond om afleiding te voorkomen. In MS Teams kan dat door de 3 puntjes bovenin je scherm. 
  • Positioneer jezelf zo dat je met je gezicht naar het licht kijkt. Zo ben je voor de deelnemers het beste te zien.Gebruik twee beeldschermen indien mogelijk (bijv. je telefoon of een tablet) of zet op één scherm twee vensters naast elkaar.
  • Maak gebruik van een externe microfoon indien mogelijk, vaak geeft dit een helderder  geluid. Gebruik bijv. de headset van je telefoon.

Tip!

Volg de module 'Herontwerp je onderwijs in coronatijd' van Educate-it (Universiteit Utrecht).

Tijdens de bijeenkomst uitklapper, klik om te openen

Opname 

Wanneer je het college wilt opnemen, gebruik je aan het begin van deze bijeenkomst PowerPoint-template om je studenten te informeren over de richtlijnen voor deelnemers aan online onderwijs dat opgenomen wordt: PowerPoint-template Richtlijnen voor deelnemers aan online onderwijsbijeenkomst met opname 

  • Vraag aan het begin van de opname expliciet toestemming van de studenten om het college op te nemen. Bij bezwaar, kan het college niet gepubliceerd worden. Bij geen bezwaar, wijs de student dan op de mogelijkheid om de camera uit te zetten. 
  • Exporteer de opname als een MP4-bestand. Deel de opname via SURFfilesender met collegesopnemen@umcutrecht.nl inclusief het toestemmingsformulier van de presentatoren die in beeld en/of te horen zijn geweest. Het e-lectures team zal de opname publiceren.  

Wachtruimte

Sommige tools hebben een lobby of wachtruimte waarin studenten moeten wachten tot ze tot de sessie worden toegelaten. Blijf op de wachtruimte letten! Want als de internet verbinding wegvalt en je als student weer probeert aan te sluiten hebben docenten dit niet altijd in de gaten. De student mist dan een stuk van een college.

In groepjes werken - channels in Microsoft Teams

  • In een channel kunnen studenten videobellen, bellen en/of chatten. Ook kunnen ze bestanden delen en er tegelijkertijd aan werken.
    • Channels kun je van te voren aanmaken en inrichten. Bijv. één per werkgroep. 
    • Een 'koffiechannel' voor offtopic gesprekken kan sociale cohesie bevorderen.
  • Als docent kun je meekijken en/of -luisteren in de channels. Kondig je bezoek aan 'Ik kom even meekijken' of 'Hallo, hebben jullie vragen voor mij?'

In groepjes werken - aparte vergaderruimten (break-out rooms) in Microsoft Teams

  • Voor tijdelijke groepen zonder bestandsuitwisseling kun je gebruik maken van de functie 'Aparte vergaderruimten' in Teams tijdens een meeting/online college. Je stel zelf in hoeveel groepen je wilt. Studenten toewijzen aan groepen kan handmatig of random. Bekijk de handleiding MS Teams break-out rooms (MS Teams).
  • Vereisten:
    • Je hebt een licentie van de MS-teamsomgeving waarin je werkt en bent niet als gast toegevoegd.
    • Je hebt de meeting zelf aangemaakt.

Pauzes 

  • Las na ongeveer 45 minuten een wat langere pauze in (zoals na een college). Zet daarbij de camera uit en projecteer via Scherm delen een relevante boodschap.

Interactie en vragen stellen

  • Bedenk dat voor veel studenten video-overleg laagdrempelig is en dat er mogelijk meer vragen komen dan bij gewoon ‘fysiek’ onderwijs.
  • Stimuleer studenten om actief mee te doen en maak afspraken hoe ze contact maken. Je kunt studenten bijv. via de chat hun vragen laten stellen, maar ook vragen hun vragen via audio/video te verduidelijken. 
  • Vraag concreet om een actie als je deze verwacht. Op afstand zijn studenten soms passiever, dus geef bijvoorbeeld aan: “Piet, zou jij antwoord op deze vraag kunnen geven?”.
  • Geef studenten in online sessies met een groep wat langer de tijd om hun vragen te stellen.
  • Las korte pauzes in om studenten de gelegenheid te geven iets op te schrijven en de chat te lezen. Er kan veel gebeuren op het scherm, geeft tijd om dat bij te houden/te lezen.
  • Gebruik een co-host (bijv. een studentassistent) om live de chat-berichten bij te houden als er veel gechat wordt. Deze kan (veelvoorkomende) vragen doorgeven aan de host/docent. Ook kan deze persoon een samenvatting geven van wat er in de chat is gezegd.
  • Alternatief voor responsiecollege: maak twee channels aan in MS Teams. Eén studentgestuurd waarin de studenten vragen kunnen stellen en onderling met elkaar in discussie kunnen gaan. En één kanaal vanuit de docent waarin je gestructureerd korte samenvattingen geeft van behandelde onderwerpen en vragen. 

Externe programma's gebruiken

  • Het is mogelijk om externe programma’s in zoals Pitch to Peer (P2P), PeerGrade, PowerPoint, Mentimeter, etc. in te zetten. Kies daarvoor  Share/deel scherm. Dit is goed voor groepsopdrachten, peer feedback, postersessies, vragen stellen, quizzes, kennisniveau bepalen van studenten, formatieve toetsing, etc.
  • Alternatief voor het gebruik van de whiteboardfunctie in MS Teams is je tweede camera op je device (wissel van front- naar backcamera): teken op een wit vel papier en film dit.
  • Let op: gebruik niet teveel media tegelijk in een sessie.

Feedback

  • Vraag studenten achteraf of tijdens de sessie om feedback op proces en inhoud.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

UMC Utrecht maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid